Hikayat Dunia

Kita hanya pengumpul remah-remah | Dari khazanah yang pernah ada | Kita tak lebih hanya penjaga | Dari warisan yang telah terkecai ||

Pontianak Singgah Palembang

Daripada terus berpusing-pusing di atas Negeri Pontianak, yang itu tentu akan menghabiskan bahan bakar, maka lebih baik pesawat singgah dahulu ke bandar udara terdekat. Sesuai pemberitahuan dari awak pesawat, bandar udara terdekat adalah Bandar Udara Sultan Mahmud Badaruddin II, Negeri Palembang.

Mudék ke Ulu

Pasangan dari kate “ulu” ielah “mudék”. Kate “mudék” beakar kate dari kate “udék”. Udék bemakne "sungai yang sebelah atas (arah dekat sumber)", "daerah di ulu sungai", juga’ bemakne "kampong halaman (tempat beasal-muasal)".

Soal Nama Negeri Kita

Belakangan ini kiranya ramai yang berpendapat ini dan itu mengenai asal usul dan makna nama "pontianak" kaitannya dengan Negeri Pontianak. Tapi apakah semua yang didedahkan itu betul-betul dipahami oleh masyarakat Pontianak?

Kampong Timbalan Raje Beserta Para Pemukanya [Bagian-3]

Selain banyak menguasai berbagai bidang keilmuan, beliau juga banyak memegang peran dalam kehidupan kemasyarakatan. H.M. Kasim Mohan yang merupakan anak sulong (tertua) dari pasangan Muhammad Buraa'i dan Ruqayyah ini merupakan seorang Pejuang di masanya.

Musik Motivasi Setahun Silam

“Satu Kursi untuk Seniman”, begitu tagline kampanyenya. Tekadnya untuk memajukan Kalbar lewat industri kreatif tentu patut diapresiasi. Melalui industri kreatif diharapkannya dapat menjadi jembatan menjulangkan budaya yang memayungi Kalimantan Barat.

Sultan Pontianak; Umara' dan 'Ulama

Kegemilangan Negeri Pontianak salah satunya diasbabkan kepemimpinan para Sultan-nya yang arif dan bijaksana. Sultan-Sultan Pontianak selama masa bertahtanya rata-rata memiliki dua peranan, yaitu berperan sebagai umara', sekaligus berperan sebagai 'ulama.

Puisi Buya Hamka untuk Muhammad Natsir

Kepada Saudaraku M. Natsir | Meskipun bersilang keris di leher | Berkilat pedang di hadapan matamu | Namun yang benar kau sebut juga benar ||

Kamis, 05 Januari 2017

Tehégéh-hégéh, Tekepét-kepét, Tesendél-sendél


Ini sebetolnye éhwal hubongan yang haram, hubongan yang sepatotnye ditegah oleh orang tue yang maséh punye kesadaran akan bebahayenye hubongan yang macam itu. Hubongan yang seharosnye dijaohé’ oleh puan-puan dan laki-laki berapepon usienye.

Wa bil khusus orang-orang tue yang punye anak puan-puan/anak dare, jangan suke-suke kalau sampai anak puan-puannye dibawa' ke mane-mane oleh laki-laki yang bukan muhrimnye. Bebahaye. Ingat peristiwe yang tejadi di Pontianak tempo hari, jaohkan bale lah hal macam itu tejadi pade sanak kerabat kite.

Tapi budak-budak sekarang lebéh pacak agék. Yang Laki-lakinye bagos-bagos mbawa' muke selembe, mbawa' muke tak bedose, datang ke romah puan-puannye, ngadap orang tuenye, becakap bemanis-manis rupe. Tadak pulak die nak ngajak puan-puan tu bejalan segale.

Tapi tunggu lok. Tengok tebiat die di luar. Nanté' yang laki-laki tu bejanjilah dengan yang puan-puan, bejanji nak bejumpe di mane gitu' lah di luar, dengan care tehendap-hendap mao’pon terang benderang. Yang puan-puan pon gitu' ga', tehégéh-hégéh ngan laki-laki tu, tekepét sana' tekepét siné' bejalan bedua'.

Makén agék kalau yang laki-laki nampak macam orang beduét, punye kendara'an yang lawar, entah itu motor, entah itu oto/mobil. Padehal entah itu motor/oto/mobil punye siape, ndak ga' tau, mungkin minjam, mungkin nyéwe. Entahlah. Kerane yang laki-laki ni nampak sangat mantap dari sisi duét dan kendara'an, haaaa semakén betambah-tambah lah yang puan-puan tu tesendél sana' tesendél siné' ngan laki-laki tu.

Namekan kalau dah merayau bedua' (laki-laki ngan puan-puan), macam-macam hal lah boléh tejadi. Yang laki-laki néngok ade kesempatan, lalulah minta' macam-macam kepade yang puan-puan. Yang puan-puan pon gitu' ga', ngikot ja' ape-ape bende yang diminta' oléh yang laki-laki tu.

Belakangan hari kalau dah meletop, baru'lah dua'-dua'nye pambar. Yang puan-puan minta' cepat-cepat dinikahé', kuatér melendong perotnye sehingge orang ramai tau. Sementare yang laki-lakinye belom siap, mbuatlah die alasan ini itu untok sekedar ngindar dari tuntotan puan-puan tu.

Lepas itu, macam-macam hal lah boléh tejadi. Bahkan sampai ade yang berujong pade peristiwe-peristiwe yang tak dimao'kan.


Hanafi Mohan
Tanah Betawi, Rabu, tarikh 5 haribulan Rabi’ul Akhir sanat 1438 Hijriyyah,
betepatan dengan tarikh 4 haribulan Januari sanat 2017 Miladiyyah



Sumber gambar ilustrasi: http://rakarachgo.blogspot.co.id/


Minggu, 04 September 2016

[Kliping] Sultan Syarif Yusuf Al-Qadri nan Belia dan Wara'

Tulisan saya pada kliping ini dimuat di Harian Pontianak Post, dengan judul: "Sultan Syarif Yusuf Al-Qadrie nan Belia dan Wara'" (dimuat pada hari Sabtu, 12 Juli 2014).




Tulisan pada kliping ini kemudian juga pernah diposting di Laman Blog Arus Deras pada tulisan berjudul "Sultan Syarif Yusuf Al-Qadri nan Belia dan Wara'".