Minggu, 18 Januari 2015

Negare Mawas


Negare paléng burok di atas dunie ni adelah negare yang suke mutar-balék’kan kenyatean sejarahnye. Dan ramai ga’ rakyatnye yang ngaminkan, ngiyekan, dan ngikoték ape-ape yang disuarekan, dinyatekan, ataupon dituléskan oleh negare tesebot bekaétan dengan sejarah yang sengaje-sengaje diputar-balék’kan itu. Make tepujilah Sultan Hamid II yang dah ngingatkan kamék-kamék rakyatnye éhwal negare paléng burok dimaksod dalam banyak penyatean pade Pleidoi-nye.

Satu pesatu penyakét pekong negare tesebot betimbolan (dah dari dolok-dolok sebenarnye bepenyakét pekong ni). Dah tinggal nunggu Beruwah Makan Bubor Kacang ja' ni nampak-nampaknye.

Negare telalu besa' nabau, selak pajoh nak mampos. Ujong-ujongnye jadi lingau-lingau nak ngurosnye. Pegang yang ini, salah. Pegang yang itu, salah. Dah macam Mawas agék manjat Pokok Asam, tamak bukan name.

Patotlah ramai yang nyebotnye "Negare Mawas". Camtu rupe tebé'atnye.

Sa'at ini die mang maséh kuat bepegang, soalnye maséh ade bende nak diramunye tang atas pokok tu. Ari ribot pon tak jadi soal katenye, asalkan segale macam khazanah tang atas pokok tu maséh dapat diambé'nye. Tangan megang, kaki megang, mulot megang, ékok megang. Banyak die meraéh. Mang lah negare mawas ni.

Angén sepoi-sepoi yang biasenye mbuat die teléne. Senang bukan maén kena' puji sana' siné', disebot-sebot sebagai negare bependudok mayoritas muslim yang paléng demokratis lah, negare paléng kaye se-dunie pewayangan lah, negare paléng luas se-dunie antah berantah lah, negare hini lah, negare hitu lah, banyaklah dah gelarnye kena' kasi' tu. Padehal ape ade, hampe makne semuenye. Tang tehugah-hugah ja', padehal kosong teperuang tadak ade isi'nye. #‎NegareMawas‬


Hanafi Mohan
Tanah Betawi, 25-27 Rabi'ul Awwal 1436 H,
betepatan dengan 16-18 Januari 2015 M



*Catatan ini ditulés dalam Bahase Melayu Loghat Pontianak*

Sumber gambar ilustrasi: Dari siné' dan juga' dari siné'


Reaksi:

2 ulasan:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    BalasHapus