Selasa, 25 Februari 2014

Budak-Budak Tepi Laot


Ade yang tau sampan ndak? Haaa, sampan ni merupekan pemaénan kamé'-kamé' budak-budak Tepi Laot/Tepi Sungai waktu keci'-keci' lok. Kalau jeman kamé' maséh keci' lok, di kampong kamé' nun dah takde naro' Kebon Getah, paléng-palénglah tinggal ade Pokok Getah sepokok dua' pokok ja’. Biasenye Buah Getah tu kamé'-kamé' ambé', lalu kamé'-kamé' jadikan Buah Guli untok Maén Guli.

Jeman kamé' keci' lok, di kampong kamé' nun maséh ade naro' utan. Isi' lam utan tu antare laén yang kame' ingat yaitu: bemban, buloh keropok, buah nasi'-nasi', pokok getah, ubi kayu’, cengkodok, pucok buas-buas, ubi rambat/ubi jalar, pokok sagu', rumpot miang/rumpot miyang, pokok rengas, pokok asam, keladi serawak, pokok mengkudu, pokok pisang (ade pisang singepor, ade pisang masak ijau, ade pisang nipah, ade ga’ pisang kipas), pokok kelapa', keladi birah, pokok nangka', pokok jambu' tukal, pokok gelimbing buloh/belimbing buloh, pokok nangka’ belande, pokok jambu’ bol, pokok kedondong, pokok cempedak, pokoknye banyaklah kalau nak disebotkan satu pesatu.

Dalam utan lok tu kamé'-kamé' biasenye maén perang-perangan, maén sumpit-sumpit, dan beberape pemaénan yang laénnye. Keluar tak keluar dari lam utan tu, badan pon terase gatal alias miang/miyang, lalulah bekisai, biaselah tekena' rumpot miang. Kadang ga' badan ni calar-balar, bilor, dan luka' kena' tumbok batang pokok, mao'pon tecucok pokok dan rumpot yang beduri'-duri'. Kalau muke ni jangan ditanya'kan agé’, lumos dah pastilah dah tu. Takde laén tempat yang dituju abés itu tu, langsunglah nuju ke laot, melabor lam sungai/lam aé’, berendam besimbor limbor besimbah baoh sampailah njejak Nggeréb. Naék tak naék, badan pon dah basah liyos, begitu’ pon mate dah mérah cekong raong.

Tapi tunggu lok, naék mandi’… naék mandi’ mang, tapi kalau nak masok romah ramailah yang mundor maju. Ape pasal? Tak berani naék ke romah, takot kena' sembat/simbat alias kena' pelasah alias kena’ belanat alias kena’ pepah pakai ulu penyapu. Tapi Emak ngan Bapak kamé' tadak pandai pula' tu nak nyimbat-nyimbat dan melasah-melasah, paléng-palénglah kena' litérkan/létérkan ja' sikit, dah itu kena' suroh cepat-cepat pegi ke Langgar/Surau, sualnye tu biasenye kamé' dapat tugas ari-ari di Surau/Langgar dekat romah, langganan jadi Tukang Bang/Tukang Azan. Tabé'at budak-budak tang kampong kamé' kalau dah di Surau/Langgar tu lalulah berebot-rebot nak tepekék kaong nak nunjokkan suarenye pakai mikropon surau tu. Di antarenye tu ramailah yang suarenye tu acam kumbang nebok tiang. Kalau dah balék dari Surau/Langgar, lalulah kena' suroh Belajar Ngaji pula', biasenye tu nderas bacean-bacean yang udah-udah.

Kamé’ nak nyambong sikit lok pasal besemangat pegi ke Surau/Langgar. Budak-budak kalau dah berade tang Surau/Langgar tu selaén berebot-rebot nak tepekék kaong tepekék jerét Bang Nggeréb, kadang biasenye agendenye tu nak menggile tang Surau, serte juga’ nak ngacau dan ngurat budak-budak puan-puan. Mang yang sedap tu pas dah mase bulan puase, jadi rajén Sembayang Terawéh ngan Sembayang Suboh ke Surau/Langgar gare-gare ade yang nak ditemuék (siape agé’ kalau bukan karene ade yang nak diurat).

Dolok tu tiap suboh Bulan Puase ramailah budak-budak mude belie lalu-lalang tang atas gertak, tang témbok (orang-orang tempat kamé’ biasenye nyebot Jalan Raye tu Témbok), tang atas Jembatan Tol (orang-orang tempat kamé’ biasenye nyebot Jembatan Kapuas/Jembatan Kapuas 1 tu Jembatan Tol), bekumpol tang depan Korém/depan Kantor Walikote Pontianak, bekumpol tang sekitar kawasan Mesjéd Jami' Sultan Syarif ‘Abdurrahman Al-Qadrie (Mesjéd Jami’ Kesultanan Pontianak), cék-cék-nye ték Sepot lah katenye tu. Kalau tengah ari-nye sepi lalu, orang-orang betale mbesa'kan tai' mate. Tapi jangan cube-cube pas nak ujong-ujong Bulan Puase, di pasar tentulah ramai manusie, sampai-sampai nak neloskan kaki ja' payah. Kalau kamé' tengah ari-nye suke berendam lam aé'. Naék tak naék, aos pon jadi ilang. Kalau sekarang-sekarang ni tak payah-payah pakai berendam lam aé' segale, pegi ja' ke pasar sana', dapat secawan dua' cawan És Shanghai jadilah untok sekedar nahankan larat, sehingge dapat nyampaikan puase njejak waktu Buke. ###

[Hanafi Mohan | Tanah Betawi, 11-14 Februari 2014]


* Tulésan ini saye tulés dalam Bahase Melayu Dialék Pontianak/Bahasa Melayu Dialek Pontianak dengan Metoda SPK (Sebar Pancing Komén). Sesiape yang nak tau cammane pula' tu Metoda SPK yang dimaksod, nanté'lah boléh saye jelaskan éhwalnye tu.

** Sumber Poto/Gambar ilustrasinye ni saye lupa' dari mane dapatnye, sualnye dah lumayan lama' saye simpan di komputer saye ketike Googling pade tanggal 12 April 2012. Salahnye saye waktu itu tu Link aslinye tu tadak saye catat/simpan. Saye bemohon kalau kebetolan ade si yang punye poto ni teténgok postingan saye ni untok segere ngasi' tau melaluék koméntar di postingan ini, sekalian dengan Link asli-nye di mane saudare pernah memposting poto yang dimaksod. Yang pasti saye ngucapkan banyak-banyak ma'kaséh kepade saudare yang dah memoto kampong saye ni (Kampong Tambelan, Tambelan Sampét/Tambelan Sampit, Pontianak Timor/Pontianak Timur) yang saye pekirekan poto ini dipoto sekitar taon '80-an akhér atau taon '90-an awal hingge taon '90-an petengahan, yang mase-mase itu merupekan mase-mase ketike saye maséh keci' atau maséh besekolah SD.


Tulésan ini dimuat tang Laman Blog "Arus Deras"
Reaksi:

0 ulasan:

Posting Komentar