Minggu, 02 Januari 2011

Berbalas Pantun “Tahun Baru Semangat Baru”




-> Irwanto Hpd:
Kenape tulisannye betumpuk tumpuk.he.

Betumpuk tumpuk sabot kelape
Disusun dijelar sebelah batu
Malam tadi semua gembira
Rupanya ada lagi tahun baru
Hehe...
Spm.

-> Sitti Qamariah Hakim:
Budaya Melayu, berpantun :)

-> Komunitas Melayu Pontianak:
Kate orang muke saye tampan
Kate emak saya…, saye anak yang baek
Biar negare belom lah mapan
Kite Orang Melayu harus selalu di depan

-> FikRiah Rizky Amanda:
Pohon Beringin berdaun rindang
Tempat berteduh semua orang
Biar mati di ujung pedang
Asalkan dapat Si orang seberang

(hehehehe....) :D

-> Sitti Qamariah Hakim:
hehehe... mantap2..

-> FikRiah Rizky Amanda:
Buah pepaya di dalam pagar
Ambilkan galah tolong jolokkan
inilah saya yang baru belajar
Kalaulah ada yang salah tolong tunjukkan

-> Ria Qomariah:
Ular kobra
Ular berbisa
Bukan saya tak mau coba
Tapi karena saya memang tak bisa

-> Hanafi Mohan:
@Irwanto Hpd,
Kota Tolouse kota yang indah
Megah ceria berbata merah
Dengan tulus dan dari hati
Kuucap Selamat Tahun Baru, semoga diberkati

-> Hanafi Mohan:
‎@Komunitas Melayu Pontianak,
Lebat kayu pantang ditebang
Sudah berbuah lalu berdaun
Adat Melayu pantang dibuang
Sudah pusaka turun-temurun

-> FikRiah Rizky Amanda:
Lebat daun bungalah tanjung
Baunya harum bunga cempaka
Adat dijaga, pusaka dijunjung
Barulah terpelihara adat pusaka

-> Hanafi Mohan:
‎@FikRiah Rizky Amanda,
Cantik sungguh Puteri Palembang
Sayang bersunting bunga pudak
Berapa keras dilambung gelombang
Kucacakkan tiang, kulayarkan juga

-> Hanafi Mohan:
‎@FikRiah Rizky Amanda,
Adat kayu berdiri tegak
Tegak tinggi besar bertambah
Adat Melayu bersendi syara'
Syara' bersendi Kitabullah

-> Hanafi Mohan:
@Ria Qomariah,
Ular kobra ular sawah
Bukannya tidak bisa, tapi hati merendah

-> Badarudin Mohan:
Kain katun di beli di pasar tarakan
Kain belacu dibeli di Kota Pariaman
Berbalas pantun teruslah dilestarikan
Supaya Budaya Melayu tak punah oleh zaman

-> FikRiah Rizky Amanda:
Tuan puteri belajar menari
Tari diajar oleh Bu Hairun
Kalau Tuan bijak bestari
Apa yang naik tak pernah turun?????

(Jawab ya Om)

-> Hanafi Mohan:
‎@Badarudin Mohan,
Apa guna orang bertenun
Untuk membuat pakaian adat
Apa guna orang berpantun
Untuk mengingat petuah amanat

-> Hanafi Mohan:
@Badarudin Mohan,
Apa guna orang bertenun
Untuk membuat kain dan baju
Apa guna orang berpantun
Untuk mengangkat tuah Melayu

-> FikRiah Rizky Amanda:
Om Badar,
Ada ikan namanya tenggiri
Ikan dibawa ke Pariaman
Melestarikan budaya negeri
Bukanlah hanya tugas seniman

-> FikRiah Rizky Amanda:
Minum susu memakai rantang
Tumpah di bantal di ranjang kayu
Anak cucu di masa datang
Jangan tak kenal Budaya Melayu

-> Hanafi Mohan:
‎@FikRiah Rizky Amanda,
Belajar mengaji dengan Pak Amat
Tuan puteri belajarnye malas-malas
Kalau saye tak salah ingat
Yang Puan maksod itu adalah naek haji dan naek kelas

-> Badarudin Mohan:
@Fikriah,
Buah labu tolong kupaskan
Sayur santan coba buatkan
Kalau itu yang Fikriah tanyakan
Boleh diterka dulu yang akan saya sampaikan
(Carilah sabut kelapa Bali, Kelapa parut di dalam talam, Sekali sebut ia berlari, Dua kali sebut ia pun diam ......)....

-> FikRiah Rizky Amanda:
Om Hanafi,
Di tepi kali saya singgah
Untuk Menghilangkan penat
Orang tua jangan disanggah
Jawaban Om Hanafi betul sangat

Hehehehe... :D

-> Faliq Augmented:
Mari budayakan menulis. hehee..

-> Badarudin Mohan:
@Hanafi Mohan (Aan),
Kain pelekat berwarna-warna
Tenun sutera coba serahkan
Ingin mengangkat budaya bangsa
Berbalas pantun teruslah dilestarikan

-> Ria Qomariah:
Buah kurma manis rasanya
Kalau tak bisa tiada gunanya.....!!!!

-> Badarudin Mohan:
@Fikriah,
Tinggi gelombang di Laut Cina
Perahu Tuan Nakhoda berlayar di malam bulan purnama
Kalau boleh saya bertanya
Fikriah Rizki Amanda di Pontianak tinggalnya di mana ???

-> FikRiah Rizky Amanda:
Om Badar,
Ukir diukir si kayu jati
Indah terpajang sebuah jambangan
Gang.H Said Tambelan Sampit
Di sana tempat saya gerangan

-> Badarudin Mohan:
@Ria Qomariah,
Buah kurma di Negeri Arab
Enak dimakan bersama segelas kopi
Kalau tak salah saya menatap
Bukankah Puan yang punya usaha fotocopy ?????

-> Syamsul Kurniawan:
Ikan gabus dimakan biawak
Bagus, Wak....he3

-> Badarudin Mohan:
@Fikriah,
Angin berhembus di waktu pagi
Hawa sejuk nyaman rasanya
Kalau boleh saye bertanya lagi
Siapakah nama ayah dan ibunya ??
(rase2 nye kenal Awak nih, maklom maseh sekampong wkwkwkwk....)

-> Badarudin Mohan:
@Syamsul,
Ambil cermin kacalah muka
Bedak lah muka pakai bedak dari Arab
Kalau boleh saya menerka
Bukankah Awak keponakan Pak Uteh Wahab ????

-> FikRiah Rizky Amanda:
Di sana gunung, di sini gunung
Di tengah-tengah pohon mahoni
Saya bingung sungguh bingung
Menjawab dengan pantun ni....

@Om Badar, Papa: Bahtiar n Mama: Fauziah.., kenal ga’ Om...?
Sorry Om, jawabnya ga’ pake pantun. hehehe


-> Badarudin Mohan:
@Fikriah,
Pohon manggis batangnya basah
Petir menyambar pohonnya pun hangus
Rupenye Fikriah cucu' Yong Naisah
Datoknye bername Haji Muh. Syaus
hehehe......

-> FikRiah Rizky Amanda:
Yupppzzzz....

-> Dwi Radial:
Segarnye buah semangke
Karne segar banyak diburu
Sungguh tak disangke
Udah tahun baru

-> Badarudin Mohan:
@All,
Orang buta jalan dituntun
Orang bisu belajar mengaji
Lelah sudah kita berpantun
Lain waktu kita lanjutkan lagi

(Fikriah, salam untuk Bapak same Mamak, Nenek & Datok).

-> FikRiah Rizky Amanda:
InsyaAllah Om... ^_^

-> Dwi Radial:
Canteknye bahan kain katun
Digunakan juga minyak wangi
Kalau sudah lelah kita berpantun
Jangan lupa nanti disambung lagi

-> FikRiah Rizky Amanda:
@Om Badar, Fikri ma Ortu skrg tinggal di Bekasi, kalau Kakek ma nenek ada di Pontianak..

-> Al Rendi:
‎>> i like it !!

-> Andi Rusdi:
ahaha,,balak2,,

-> Badarudin Mohan:
@Fikriah,
Sepak raga bertandingnya di Kinibalu
Bina Raga diadakan di Halaman Sekolah
Keluarga di Bekasi semoga sehat-sehat selalu
Keluarga di Pontianak alhamdulillah dalam lindungan Allah

-> Andi Rusdi:
Tilam lah kabu tadaklah rate
Anak tetidok dalam kelambu
Taon baru di depan mate
Maseh ke Pontianak mati lampu?

-> Rinoa Smile:
Ma’kasehlah
aq kebagian jatah :D

-> Dwi Radial:
Ada anak sedang mandi
Ibunya jahit kelambu
Saya jawab pertanyaannya Andi Rusdi
Masih sering Pontianak mati lampu

-> Andi Rusdi:
Batu kerikil batu kerakal
Diam di bawah ikan betutu
Menanggapi Bang Dwi Radial
Tak ade yang baru kote kite tu

-> Dwi Radial:
Tontonlah Film Kuntilanak
Bagi yang mau sungguh pemberani
Bagi yang cinte dengan Pontianak
Yo’ same-same bangon kote kite ni

-> Andi Rusdi:
Jalan-jalan naek kerete
Singgah sebentar di Kampong Bangke
Bukannye kamek tadaklah cinte
Cuman ndak tau macam mane carenye

-> Hanafi Mohan:
Kalau Awak bekayoh pakai sampan
Jangan lupa' singgah ke Kampong Tambelan
Cintailah negeri tanah kelahiran
Karena itu adalah sebagian daripada iman

-> Andi Rusdi:
Dari Pontianak ke Pahauman
Singgah di Pinyoh membeli sendal
Tadaklah itu kamek lakukan
Sebab sanaklah kame’ berasal

-> Dwi Radial:
Burung Kasuari warnenye indah
Cukop dipandang sangat menyenangkan
Cukop dengan care yang mudah
Dengan budaye yang haros dilestarikan

-> Hanafi Mohan:
Burong lah Nuri terbang rendah
Kemudian hinggap di Pokok Punti
Kalau kepengen Melayu jadi Bangse Bermarwah
Luhorkanlah akhlak, bahase, dan budi pekerti

-> Andi Rusdi:
Beras sikit hendak dimakan
Membeli labu’ pileh yang besa’
Sebatas sikit yang bise dilakukan
Nunggu sokongan yang lebeh besa’

-> Dwi Radial:
Enak dipandang cantek wajahnye
Kalau pengen memandang, jangan ditahan
Kalau seperti itu jawabannye
Saye setuju dengan Bang Hanafi Mohan

-> Ria Qomariah:
@Badarudin Mohan,
Kalau makan roti memang enak rasanya
Apalagi ditemani dengan segelas kopi
Memang itu benar adalah saya
Yang punya usaha fotokopi

-> Yusni Abeb Nahkoda:
Budak-budak berlari ke padang
Luka kaki terpijak duri
Berapa tinggi gunung yang dipandang
Tinggi lagi harapan kami

-> Badarudin Mohan:
@Ria Qomariah,
Hitam putih kentara bedanya
Kuning dan jingga jadinya merah muda
Kalaulah boleh saye bertanya
Berape segelas harge es kelapa muda ?
(hehehehe....)

-> Hanafi Mohan:
‎@Badarudin Mohan,
Satu, dua’, tige, dan empat
Lima', enam, tujoh, delapan
Kate kawan kame' yang namenye Ria Qomariah tu
Kelapa' Mude segelasnye 2 ribu, sebuah 3 ribu

-> Ria Qomariah:
@Badarudin Mohan,
Jalan-jalan ke Pasar Seruni
Janganlah lupa membeli sayur
Kalau Anda sudi
Janganlah sungkan mampir minum air nyiur....
(hehehe)

-> Badarudin Mohan:
@Ria Qomariah,
Dari Malaka pergi berniaga ke Negeri Kedah
Sampai di Kedah bermalam di rumah keluarga serumpun
Barusan kame' lewat, bukan ndak sudi nak singgah,
Nanti ganggu Mbak Ria yang lagi sibuk ngarang pantun
Hahahay.....

-> Hanafi Mohan:
‎@Ria Qomariah & Badarudin Mohan,
Negeri Melake di mase lalu diserang Portugis
Pendudoknye pon betabor-biaran hingge ke Negeri Bugis
Takkan pula' kawan kame' tu (Qomariah) tak bise ngarang panton
Kalau bingong-bingong, die bise nanya' Bang Sabron

-> Ria Qomariah:
@Hanafi & Badarudin Mohan,
Bukan kebon sembarang kebon
Kebon ini banyak padinye
Bukan panton sembarang panton
Panton ini sangatlah susah ngonsepnye

-> Hanafi Mohan:
‎@Ria Qomariah,
Kalau maksud hati nak bekebon
Tanamlah Bunge Melor yang indah warnenye
Kalau maksud hati nak bepanton
Tentulah tak susah-susah nak ngonsepnye
(macam Pidato ja' pakai konsep segale)

-> Norita Budiman:
Makan bubor pedas sedap rasanya
Makan asam pedas tak kalah nikmatnya
Bile sahabat lama’ hendak bersua
Janganlah lupa’ tentukan tanggalnya

-> Badarudin Mohan:
Irama melayu syahdu melantun
Irama gambus syairnya sangat sedih dinyanyikan oleh Pak Haji
Kalaulah susah nak mengarang pantun
Datang ja’ ke rumah bawa’ ayam puteh, biar keci’ asalkan betaji
hehehe....

-> Hanafi Mohan:
Bubor pedas buatan Kampong Tambelan
Paleng nyaman rasenye di seantero dunia
Kalau nak bersua dengan kawan-kawan
Tunggulah sampai kame' balek ke sana
(utk kawan2 se-SMP 4 Pontianak: Norita Budiman, Ria Qomariah, dll)

-> Ria Qomariah:
Kote Pontianak Kote Khatulistiwa
Sungguh elok dan bersahaja
Pasti banyak orang tertawa
Membaca pantun saya seperti mengonsep berita
hehehe......

-> Badarudin Mohan:
Buah kuini enak rasenye
Pohon jambu tukal di samping pohon durian
Kalau nak Reuni, pilehlah dulu panitianye
Baru’lah tanggal dan tempat ditentukan kemudian

-> Hanafi Mohan:
‎@Ria Qomariah,
Kote Pontianak panas bedengkang-menyengat
Singgahlah sebentar di toko Qomariah beli Es Kelapa' Mude
Ndak pula' panton Qomariah tu macam konsep berite sangat
Kalau panton kame' ni baru'lah namenye macam konsep berite

-> Ria Qomariah:
Sangat enak makan buah durian
Kalau ingin bersua atau reunian
Tunggu sekalian undangan pernikahan Hanafi Mohan

-> Dwi Radial:
Di pantai banyak pasir dan karang
Di laut juga ada gurita
Ape panton sekarang
Macam pidato dan berita
:D

-> Hanafi Mohan:
Kalau ke pasar mbeli durian dan duku
Buah langsat nyaman rasenye
Kalau kawan-kawan yang nak Reunian mao' nunggu
InsyaALLAH tak lama' age' masenye

-> Ryan Zamrud:
saye ngambe' penutop ja',
Kota Malang jalannya licin
Banyak pengamen tido' mendengkor
Malang nian naseb Solihin
Adek dah kawen, dienye maseh belanggor


= = = = = *#* = = = = =



Tulisan ini bersumber dari kolom komentar berupa berbalas pantun pada Catatan FB-ku yang berjudul: Berbalas Pantun “Menyambut Tahun Baru 2011”. Terima kasih kepada rekan-rekan sekalian yang telah memberikan sumbangsih berbalas pantun dan menyedekahkan Like alias Jempol.

Ini adalah sedikit dari bagian usaha melestarikan Budaya Melayu. Kupersembahkan kepada tanah tumpah darahku tercinta, tanah kelahiranku tercinta "Pontianak Bumi Khatulistiwa Betuah" yang di sana telah terukir kenangan terindah di dalam hidupku di bawah naungan keagungan Budaya Melayu dan luhurnya akhlak Islam. Kurindukan engkau wahai tanah kelahiranku tercinta. Hanya dengan mencintaimu aku tetap bisa bersemangat menjalani kehidupan ini. Hanya dengan mencintaimu ku tetap bisa menjejakkan kaki di atas tanah dunia yang fana ini. Hanya dengan mencintaimu ku merasa menjadi manusia yang paling beruntung, karena telah dilahirkan, dibesarkan, dan dididik di alammu yang indah.


Rasa rindu ini kutitipkan kepada angin di saat bertiup lembut,
kupesankan kepada hujan di saat rintik-rintik

Niscaya pawana sampaikan untaian kata ini
Rintik hujan pun kan tuturkan kisah ini
Di kala embun yang basahi pagi
Di saat fajar menyingsing pelan dari ufuk timur




Hanafi Mohan
Ciputat, Minggu 2 Januari 2011
Di tengah kerinduan yang membuncah



Sumber gambar: http://www.myherro.com/

Tulisan ini dimuat di: http://hanafimohan.blogspot.com/
Reaksi:

1 ulasan:

  1. hahahah... bise je abang ber pantun.... hehehe

    jadi nak lah juge awak berpantun ni,,,


    Atap lebar terbalut benang
    Benang dibeli dari sebrang

    Mantap benar website abang
    Buat inspirasi semua orang

    hehehehheee

    BalasHapus