Kamis, 05 Januari 2017

Tehégéh-hégéh, Tekepét-kepét, Tesendél-sendél


Ini sebetolnye éhwal hubongan yang haram, hubongan yang sepatotnye ditegah oleh orang tue yang maséh punye kesadaran akan bebahayenye hubongan yang macam itu. Hubongan yang seharosnye dijaohé’ oleh puan-puan dan laki-laki berapepon usienye.

Wa bil khusus orang-orang tue yang punye anak puan-puan/anak dare, jangan suke-suke kalau sampai anak puan-puannye dibawa' ke mane-mane oleh laki-laki yang bukan muhrimnye. Bebahaye. Ingat peristiwe yang tejadi di Pontianak tempo hari, jaohkan bale lah hal macam itu tejadi pade sanak kerabat kite.

Tapi budak-budak sekarang lebéh pacak agék. Yang Laki-lakinye bagos-bagos mbawa' muke selembe, mbawa' muke tak bedose, datang ke romah puan-puannye, ngadap orang tuenye, becakap bemanis-manis rupe. Tadak pulak die nak ngajak puan-puan tu bejalan segale.

Tapi tunggu lok. Tengok tebiat die di luar. Nanté' yang laki-laki tu bejanjilah dengan yang puan-puan, bejanji nak bejumpe di mane gitu' lah di luar, dengan care tehendap-hendap mao’pon terang benderang. Yang puan-puan pon gitu' ga', tehégéh-hégéh ngan laki-laki tu, tekepét sana' tekepét siné' bejalan bedua'.

Makén agék kalau yang laki-laki nampak macam orang beduét, punye kendara'an yang lawar, entah itu motor, entah itu oto/mobil. Padehal entah itu motor/oto/mobil punye siape, ndak ga' tau, mungkin minjam, mungkin nyéwe. Entahlah. Kerane yang laki-laki ni nampak sangat mantap dari sisi duét dan kendara'an, haaaa semakén betambah-tambah lah yang puan-puan tu tesendél sana' tesendél siné' ngan laki-laki tu.

Namekan kalau dah merayau bedua' (laki-laki ngan puan-puan), macam-macam hal lah boléh tejadi. Yang laki-laki néngok ade kesempatan, lalulah minta' macam-macam kepade yang puan-puan. Yang puan-puan pon gitu' ga', ngikot ja' ape-ape bende yang diminta' oléh yang laki-laki tu.

Belakangan hari kalau dah meletop, baru'lah dua'-dua'nye pambar. Yang puan-puan minta' cepat-cepat dinikahé', kuatér melendong perotnye sehingge orang ramai tau. Sementare yang laki-lakinye belom siap, mbuatlah die alasan ini itu untok sekedar ngindar dari tuntotan puan-puan tu.

Lepas itu, macam-macam hal lah boléh tejadi. Bahkan sampai ade yang berujong pade peristiwe-peristiwe yang tak dimao'kan.


Hanafi Mohan
Tanah Betawi, Rabu, tarikh 5 haribulan Rabi’ul Akhir sanat 1438 Hijriyyah,
betepatan dengan tarikh 4 haribulan Januari sanat 2017 Miladiyyah



Sumber gambar ilustrasi: http://rakarachgo.blogspot.co.id/


Reaksi:

0 ulasan:

Poskan Komentar