Selasa, 09 Agustus 2016

Dindéng Tecontang-Conténg


Pagi itu Deraman Kumar agak telat berangkat kerje. Naék tambang oplét merupekan kebiasean sehari-harinya kini. Sepanjang jalan menuju ke tempat kerjenye, bebagai macam ragam pemandangan sentiase melintas di depan matenye.

Jalor pejalan kaki yang tak befungsi sebagaimane rencane awal, tong sampah tepi jalan yang indah menawan harom semerbak. Jalan padat merayap senike-nike penoh sesak motor, oto, dan kengkawannye. Bunyi klakson yang merdu memekakkan telinge. Pemandu motor dan oto serte sejenésnye tu yang betindak semao’ ati, seakan-akan jalan raye tu punye emak bapak datok nénék moyangnye. Dan dindéng tecontang-conténg sepanjang jalan, yang tiap gorésannye adelah karya terindah pade abad ini, yang dilukis dengan kedalaman cite dan rase. Pelukisnye tentu boléhlah kite kasi’ gelar paléng masyhor abad ini, yaitu “Kaom Perosak”.

Teténgok dindéng tecontang-conténg camtu, teringat pulak Deraman ngan kisah
satu pélam arahan Allahyarham P. Ramlee yang betajok “Ali Baba Bujang Lapok”. Yang kena’ conténg oleh kumpolan penyamon itulah die romah Ali Baba yang rencanenye nak dijadikan tempat tujuan tindakan jenayah penyamonan.


Awak tentu maséh ingat ngan tebiat P. Ramlee yang belakon sebagai Chief Abu Hasan (Ketue Kumpolan Penyamon), S. Samsudin (Sudén) yang belakon sebagai Kasém Baba, Aziz Satar (Si Ajés) yang belakon sebagai Ali Baba, Apék dan Marjinah, dan sebagainye dalam pélam tesebot.

Kalau dalam pélam Ali Baba Bujang Lapok, yang tukang contang-conténg romah orang tu adelah kumpolan penyamon, apeke mungkin yang tukang contang-conténg di kote kediaman Deraman Kumar kini kumpolan penyamon ga’? Atau macam yang disebotkan tang atas nun, bahawe betollah kirenye mereke tukang contang-conténg tu adelah sebangse kaom perosak. Entahlah.

Deraman cuman dapat merucai dan belétér lam atinye ja’, sambél harap-harap secepatnye dapat jejak ke tempat kerjenye. Ape pasal? Kerane Deraman mang dah tadak kuat ndengar bunyi klakson tepekék jerét tepekék kaong di tengah jalan raye yang padat merayap, ditambah dengan udare sekitar yang pengap, panas, sesak dengan jerebu asap senapot motor, oto, terak, bas, pékap, dan saudare marenye.


[HM/Tanah Betawi, 9 Ogos 2016]


0 ulasan:

Posting Komentar